Sosiaalipsykologian perusopinnot
sisltävät kolme laajahkoa kurssia, jotka sivuaineopiskelijat voivat
suorittaa vain kirjatentteinä. Tämä ei liene ainoa tapaus, jossa
sivuaineen opiskelu on typistetty pelkäksi yksinäiseksi sivujen
selaamiseksi. Onnekseni kevään alkaessa en ollut ainoa opiskelija,
jota odotti 12 sosiaalipsykologian kirjasta koostuva paketti, vaan
useampi muu kasvatustieteilijä oli myös ottanut tavoitteekseen
saada kurssit pakettiin seuraavien kuukausien aikana. Päätimme
muodostaa oma-aloitteisesti lukupiirin, jonka avulla suorittaisimme
yhdessä kaikki kolme kurssia. En tässä artikkelissa väitä, että
olisimme keksineet pyörää tai ruutia, onhan lukupiirejä ollut
aiemminkin. Tämä artikkeli toimii sen sijaan kuvauksena siihen,
kuinka juuri me rakensimme lukupiirimme ja miten koimme sen
opiskelumuotona. Toivon mukaan teksti vastaa kysymyksiin aiheesta
niille, jotka ovat harkinneet samansuuntaista opiskelua, mutta eivät
ole vielä päätyneet sitä kokeilemaan.
Kunkin kurssin aikana ryhmässämme oli
viisi jäsentä. Neljä jäsenistä olivat pysyviä yhden vaihtuessa
kurssien välillä. Jokaisessa kurssissa oli valittavana joukko
kirjoja, joista neljä piti tenttiä. Aloitimme jokaisen kurssin
kokoontumalla yhteen Alakuppilassa tai ryhmätyöhuoneessa, jossa
kävimme läpi kunkin kurssin sisältämät kirjat ja valitsimme
niistä neljä ryhmäläisten kiinnostusten mukaan. Jokainen otti
luettavakseen yhden kirjoista ja ryhmän jäseniä ollessa viisi,
luki kaksi henkilöä saman kirjan. Ryhmäläiset kirjoittivat
lukemastaan kirjasta muistiinpanot, joiden sivumäärä vaihteli 10
sivusta 25 sivuun. Aikataulutimme opintomme siten, että
ensitapaamisen jälkeen oli reilu viikko aikaa kirjoittaa omat
muistiinpanonsa ja lähettää ne sähköpostitse muille. Tämän
jälkeen kokoonnuimme uudelleen ryhmätyöhuoneessa pariin kertaan ja
kävimme muistiinpanomme läpi selittäen ja opettaen niitä muille.
Käytännössä siis tekemällä yhdet
muistiinpanot sai vastineeksi neljät muut. 12 kirjan sijaan
luettavaksi tuli vain kolme. Vaikka ymmärrettävien muistiinpanojen
tekeminen olikin hidasta puuhaa, meni aikaa epäilemättä paljon
vähemmän, kuin mitä sitä olisi kulunut koko kirjapaketin
lukemiseen. Ryhmäläiset nostivatkin esiin lukipiiristä sen, että
opiskelumuotona se loi kurssien läpäisylle aikataulun, jonka
puitteissa kaikki kolme kurssia siirtyivät varmaan tahtiin
opetusohjelmasta opintorekisteriin. Itse oppiminen tällä metodilla
herätti hieman eroavia ajatuksia. Toisaalta opiskelun arveltiin
jäävän suhteessa ehkä hivenen pintapuoliseksi ja todennäköisesti
tehottomammaksi, mitä luentojen avulla tuetulla kurssilla. Toisaalta
yhdessä opiskelussa oli puolensa, sillä opiskelu muuttui yksin
puurtamisesta sosiaaliseksi toiminnaksi, jonka puitteissa oli
mahdollista keskustella teksteistä muiden kanssa. Opiskelumuodon
mahdollisia haittapuolia ei kuitenkaan koettu ongelmaksi ainakaan
vielä suhteellisen yksinkertaisten perusopintojen parissa. Lukupiiri
tuotti myös painetta hoitaa oma osuus sekä aikataulussa, että
huolella. Jättihän ryhmä oman oppimisensa toistensa panostuksen
varaan. Tämän koettiin helpottaneen erityisesti lukemisen
aloittamista.
Toimiakseen lukupiiri vaatii
luonnollisesti sopivan porukan, eikä se opiskelumuotona varmasti
sovi kaikille. Meidän tapauksessamme lukupiiri toimi kuitenkin hyvin
ja mielestäni pitkälti odotusten mukaisesti. Kaikki läpäisivät
tenttinsä ja vieläpä ihan hyvin arvosanoin. Mainittavaa lienee
vielä myös se, että kirjoista tehdyt muistiinpanot olivat
poikkeuksetta siinä suhteessa onnistuneita, että ne käsittelivät
kaikki ne asiat, joista tenteissä esitettiin kysymyksiä.
-Janne Mikkola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti