Koetko
opintosi olevan liian teoreettisia, kaukana käytännön töistä? No
miltä kuulostaisi saada opintopisteitä ja rahaa samanaikaisesti
työskentelemällä käytännönläheisissä projekteissa
yhteistyössä mahdollisesti tulevan työnantajasi kanssa?
Niimpä!
No hyvältä tietysti. Ja tämän mahdollisuuden tarjoaa Demola,
korkeakouluopiskelijoiden innovaatioympäristö. Demolan toimintaidea
on mielenkiintoinen. Se tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden
työskennellä projekteissa tiiviissä yhteistyössä erinäisten
yritysten kanssa. Nämä projektikumppaneina toimivat
yhteistyöyritykset antavat Demolaan ideoita, joita opiskelijatiimit
kehittävät ja toteuttavat. Demola valitsee kullekin projektille
sopivat opiskelijat, tarjoaa työympäristön entisen Finlaysonin
tehtaan tiloissa sekä järjestää koulutuksia ja valmennusta.
Tiimit rakennetaan monitieteellisiksi ja usein myös
monikulttuurisiksi. Yritykset saavat tuoreita näkökulmia ideoihinsa
ja opiskelijat kerryttävät opintopistekorejaan projektipalkkioita
unohtamatta. Samalla opitaan tärkeitä työelämässä vaadittavia
taitoja, kuten osaamisten yhteensovittamista. Projektit käynnistyvät
kolmesti vuoden aikana; syksyllä, keväällä sekä kesällä
toteutettava Innosummer.
Monet
varmasti miettivät mitä kasvatustieteilijällä on annettavaa
johonkin Nokian tilaamaan kännykkäpelin kehittelyyn? Teknisessä
toteuttamisessa ei monella varmaan mitään, mutta uusien
innovaatioiden kehittely on paljon muutakin kuin itse tekninen
ohjelmointi. Tiimit kasataan monitieteellisiksi juuri siitä syystä,
että pelkästään teknisesti orientoituneet (insinööri)opiskelijat
eivät tulisi saavuttamaan yhtä hyvää lopputulosta ilman meitä
ihmistieteiden osaajia. Kaikkia ilmiöitä kun ei voi selittää
matemaattisten tai loogisten mallien avulla. Projekteissa ei tarvitse
osata hienoja tieteellisiä teorioita, vaan tuoda erilaisia
näkemyksiä tiimiin kuinka me yhteiskuntatieteilijät tai humanistit
hahmotamme maailmaa.
Itse
osallistuin erääseen viime syksynä käynnistyneeseen
Demola-projektiin, jossa tilaajana ja yhteistyökumppanina meillä
toimi Tampereen yliopiston kasvatustieteiden yksikkö. Tilaajan
huolena oli ettei kasvatustieteet kommunikoi riittävästi ympäröivän
yhteiskunnan kanssa. Tilaajaa edustanut yksikkömme johtaja Juha
Suoranta antoi tiimillemme todella vapaat kädet, miten lähestyä
em. ongelmaa.
Tiimimme
koostui kolmesta yliopisto-opiskelijasta. Itselläni pääaineena on
aikuiskasvatus ja pitkänä sivuaineena sosiaalipsykologia. Mikko
Kangassalo edusti informaatiotieteitä ja Olli Alatalo vastasi
palvelumme ohjelmoinnista. Lähdimme hahmottelemaan ongelmaa
kehittämällä erilaisia konseptiehdotuksia. Hyviä näkökulmia
konsepteihin saimme Demolan asiantuntijoilta, muilta tiimeiltä sekä
tietysti Suorannalta yhteisissä palavereissamme. Suuri lisä
projektityöskentelylle oli Demolan järjestämä valmennus. Meille
järjestettiin mm. ideointityöpaja, jossa sovelsimme erilaisia
ideointityökaluja ongelmaamme. Saimme valmennusta
pitsaukseen sekä neuvoja palveluiden tuotteistamiseen. Tiedostan
oppineeni älyttömän paljon ja monipuolisesti projektin aikana,
mutta varmasti opein myös paljon kaikkea, mitä en osaa nähdä
oppimistulosten kautta. Tietysti olen oppinut paljon kehittämämme
konseptimme aiheesta, mutta myös tiimityössä vaadittavia taitoja,
ajankäytönhallintaa, neuvottelutaitoja ja esiintymistä.
Verkottautumiseen Demolan työympäristö on antoisa. Siellä tapaa
asiantuntijoita, yritysjohtajia ja toisten tiimien monitieteellisiä
osaajia. Itsekin löysin kuluvaksi kesäksi töitä uusien
syntyneiden verkostojen kautta.
Käytännössä
projektityöskentelyssä kaikki on itse tiimistä kiinni. Itse
sovitaan ajat koska tavataan ja mikä on kenenkin vastuualuetta.
Autonomiaa on paljon, mutta se vaatii itseohjautuvuutta. Meillä oli
hyvä henki tiimissämme, eikä sosiaalista laiskottelua esiintynyt.
Olimme itse tyytyväisiä projektimme lopputulokseen, mutta niin oli
myös projektikumppanimme. Suoranta mainitsi kehittämästämme
konseptista Top School -hankkeen(kehittää Tampereen seudun
oppimisympäristöjä) vetäjälle, joka kiinnostui aiheesta. Kuka
nyt ei innostuisi kaikille ilmaisesta ja vapaasta
oppimisympäristöstä, jossa ketä tahansa voi opiskella omaan
tahtiin mitä tahansa. Nyt hanke rahoittaa meitä, jotta voimme
toteuttaa konseptista toimivan palvelun. Olemme pystyttäneet
yrityksen vastaamaan palvelun toteutuksesta ja tässäkin riittää
uutta opittavaa.
Hyväksiluin
projektilla syventävän neljän opintopisteen AIKAS17-kurssin.
Toiset tiimin jäsenet suorittivat informaatiotieteiden puolelta
SISYA200 innovaatioprojektin, josta myönnetään 5–10 op
työtunneista riippuen. Opintopisteitä saa helpomminkin, jos niiden
perässä haluaa juosta. Mutta yliopistomme opintotarjonnasta ei
löydy yhtä monipuolista ja käytännönläheistä tapaa suorittaa
niitä. Millään käymälläni kurssilla en ole oppinut yhtä
paljon, kuin mitä Demola-projekti on minulle antanut. Suosittelenkin
sitä todella hyvänä tapana oppia uutta ja motivoivana väylänä
suorittaa opintoja.
"Stay
Hungry, Stay Foolish."
-Steve
Jobs
Haluan
päättää kirjoitukseni, ehkä parhaaseen motivaatiovideoon ikinä.
Steve Jobsin puhe Stanfordista 2005 valmistuneille. Varaa vartti
aikaa ja katso ajatuksella :)
Jere
Wessman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti