Demola-projekti osana opintoja


Koetko opintosi olevan liian teoreettisia, kaukana käytännön töistä? No miltä kuulostaisi saada opintopisteitä ja rahaa samanaikaisesti työskentelemällä käytännönläheisissä projekteissa yhteistyössä mahdollisesti tulevan työnantajasi kanssa?

Niimpä! No hyvältä tietysti. Ja tämän mahdollisuuden tarjoaa Demola, korkeakouluopiskelijoiden innovaatioympäristö. Demolan toimintaidea on mielenkiintoinen. Se tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden työskennellä projekteissa tiiviissä yhteistyössä erinäisten yritysten kanssa. Nämä projektikumppaneina toimivat yhteistyöyritykset antavat Demolaan ideoita, joita opiskelijatiimit kehittävät ja toteuttavat. Demola valitsee kullekin projektille sopivat opiskelijat, tarjoaa työympäristön entisen Finlaysonin tehtaan tiloissa sekä järjestää koulutuksia ja valmennusta. Tiimit rakennetaan monitieteellisiksi ja usein myös monikulttuurisiksi. Yritykset saavat tuoreita näkökulmia ideoihinsa ja opiskelijat kerryttävät opintopistekorejaan projektipalkkioita unohtamatta. Samalla opitaan tärkeitä työelämässä vaadittavia taitoja, kuten osaamisten yhteensovittamista. Projektit käynnistyvät kolmesti vuoden aikana; syksyllä, keväällä sekä kesällä toteutettava Innosummer.

Monet varmasti miettivät mitä kasvatustieteilijällä on annettavaa johonkin Nokian tilaamaan kännykkäpelin kehittelyyn? Teknisessä toteuttamisessa ei monella varmaan mitään, mutta uusien innovaatioiden kehittely on paljon muutakin kuin itse tekninen ohjelmointi. Tiimit kasataan monitieteellisiksi juuri siitä syystä, että pelkästään teknisesti orientoituneet (insinööri)opiskelijat eivät tulisi saavuttamaan yhtä hyvää lopputulosta ilman meitä ihmistieteiden osaajia. Kaikkia ilmiöitä kun ei voi selittää matemaattisten tai loogisten mallien avulla. Projekteissa ei tarvitse osata hienoja tieteellisiä teorioita, vaan tuoda erilaisia näkemyksiä tiimiin kuinka me yhteiskuntatieteilijät tai humanistit hahmotamme maailmaa.

Itse osallistuin erääseen viime syksynä käynnistyneeseen Demola-projektiin, jossa tilaajana ja yhteistyökumppanina meillä toimi Tampereen yliopiston kasvatustieteiden yksikkö. Tilaajan huolena oli ettei kasvatustieteet kommunikoi riittävästi ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Tilaajaa edustanut yksikkömme johtaja Juha Suoranta antoi tiimillemme todella vapaat kädet, miten lähestyä em. ongelmaa.

Tiimimme koostui kolmesta yliopisto-opiskelijasta. Itselläni pääaineena on aikuiskasvatus ja pitkänä sivuaineena sosiaalipsykologia. Mikko Kangassalo edusti informaatiotieteitä ja Olli Alatalo vastasi palvelumme ohjelmoinnista. Lähdimme hahmottelemaan ongelmaa kehittämällä erilaisia konseptiehdotuksia. Hyviä näkökulmia konsepteihin saimme Demolan asiantuntijoilta, muilta tiimeiltä sekä tietysti Suorannalta yhteisissä palavereissamme. Suuri lisä projektityöskentelylle oli Demolan järjestämä valmennus. Meille järjestettiin mm. ideointityöpaja, jossa sovelsimme erilaisia ideointityökaluja ongelmaamme. Saimme valmennusta pitsaukseen sekä neuvoja palveluiden tuotteistamiseen. Tiedostan oppineeni älyttömän paljon ja monipuolisesti projektin aikana, mutta varmasti opein myös paljon kaikkea, mitä en osaa nähdä oppimistulosten kautta. Tietysti olen oppinut paljon kehittämämme konseptimme aiheesta, mutta myös tiimityössä vaadittavia taitoja, ajankäytönhallintaa, neuvottelutaitoja ja esiintymistä. Verkottautumiseen Demolan työympäristö on antoisa. Siellä tapaa asiantuntijoita, yritysjohtajia ja toisten tiimien monitieteellisiä osaajia. Itsekin löysin kuluvaksi kesäksi töitä uusien syntyneiden verkostojen kautta.

Käytännössä projektityöskentelyssä kaikki on itse tiimistä kiinni. Itse sovitaan ajat koska tavataan ja mikä on kenenkin vastuualuetta. Autonomiaa on paljon, mutta se vaatii itseohjautuvuutta. Meillä oli hyvä henki tiimissämme, eikä sosiaalista laiskottelua esiintynyt. Olimme itse tyytyväisiä projektimme lopputulokseen, mutta niin oli myös projektikumppanimme. Suoranta mainitsi kehittämästämme konseptista Top School -hankkeen(kehittää Tampereen seudun oppimisympäristöjä) vetäjälle, joka kiinnostui aiheesta. Kuka nyt ei innostuisi kaikille ilmaisesta ja vapaasta oppimisympäristöstä, jossa ketä tahansa voi opiskella omaan tahtiin mitä tahansa. Nyt hanke rahoittaa meitä, jotta voimme toteuttaa konseptista toimivan palvelun. Olemme pystyttäneet yrityksen vastaamaan palvelun toteutuksesta ja tässäkin riittää uutta opittavaa.

Hyväksiluin projektilla syventävän neljän opintopisteen AIKAS17-kurssin. Toiset tiimin jäsenet suorittivat informaatiotieteiden puolelta SISYA200 innovaatioprojektin, josta myönnetään 5–10 op työtunneista riippuen. Opintopisteitä saa helpomminkin, jos niiden perässä haluaa juosta. Mutta yliopistomme opintotarjonnasta ei löydy yhtä monipuolista ja käytännönläheistä tapaa suorittaa niitä. Millään käymälläni kurssilla en ole oppinut yhtä paljon, kuin mitä Demola-projekti on minulle antanut. Suosittelenkin sitä todella hyvänä tapana oppia uutta ja motivoivana väylänä suorittaa opintoja.

"Stay Hungry, Stay Foolish."
-Steve Jobs

Haluan päättää kirjoitukseni, ehkä parhaaseen motivaatiovideoon ikinä. Steve Jobsin puhe Stanfordista 2005 valmistuneille. Varaa vartti aikaa ja katso ajatuksella :)


Jere Wessman

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti