Specian terveiset kasvatustieteilijöille!


SPECIA – Asiantuntijat ja ylemmät toimihenkilöt
Kehittämispäällikkö Mikko Lehtonen
mikko.lehtonen@specia.fi
0201 235 372
www.specia.fi

YKSI TUTKINTO • MONTA URAA

”Mikä susta tulee isona? Tuleeks susta joku opettaja?” ”Ei, musta tulee sun pomo.” Vastauksen keksiminen vei minulta muutaman vuoden. Muistan, kun aloitin yleisen kasvatustieteen opinnot Joensuussa viitisen vuotta sitten, eikä minulla ollut harmainta aavistustakaan siitä, mihin kasvatusalan asiantuntijat työllistyvät. Eikä kyse ollut ainoastaan urahaaveista, vaan myös siitä, mitä osaamista markkinoisin työhakemuksissani – mitä kasvatustieteiden maisteri osaa?

Asiantuntija esimerkkinä opiskelijalle

Ammattijärjestö on alan asiantuntijayhteisö, joka tarjoaa asiantuntijaesimerkkejä ja työnteon malleja. Tapasin paperiteollisuudessa työskentelevän HR-päällikön SPECIAn kasvatustieteilijäpäivässä toisena opintovuotenani, ja siitä päivästä lähtien tiesin, että suuntaan opintoni HR-tehtäviä silmällä pitäen. Ammattiesimerkki vaikutti niin sivuaineisiini kuin pro gradunikin aiheeseen. Siitä syntyi myös edellä mainittu ironinen esimerkki omasta tavoiteammatistani.  

Kokonaisuudenhallinta on tärkein asiantuntijataito

Kasvatustieteellisen tieteenalatutkinnon merkitys on kahtalainen. Toisaalta se on yliopistoissa arvostettu tieteenalatutkinto, joka perehdyttää monipuolisiin ajattelu- ja sivistysperinteisiin ja joka antaa kasvatustieteilijöille asiantuntijatehtävissä vaadittavan taidon tulkita ja hallita kokonaisuuksia. Toisaalta kasvatustieteilijät eivät ole opettajia lukuun ottamatta monopolisoineet mitään tehtävää, ja siten heidän työelämäosaamisensa ei ole opiskelijoille aina selkeää.   

Vaikka kasvatustieteilijät rinnastuvat tieteenalansa puolesta opettajiin, kasvatusalan asiantuntijoiden ja esimiesten tehtävät muistuttavat enemmänkin yhteiskunta- ja kauppatieteilijöiden työmarkkinoita. Kasvatustieteilijät toimivat muun muassa (henkilöstö)hallinnossa, koulutusalalla, järjestöissä ja liike-elämässä.

Työelämäosaamista pitäisi tulkita työelämästä käsin

SPECIA – Asiantuntijat ja ylemmät toimihenkilöt ry on ammattijärjestö kasvatustieteilijöille. Kasvatustieteen maistereita ja opiskelijoita on jo lähes 1 500. Tutkimme kasvatustieteilijöiden työhön sijoittumista, työssä pätevöitymistä ja ansiotason kehittymistä. Koska yliopisto opettaa, kuinka kasvatustieteilijä ajattelee ja tulkitsee, me selvitämme ja kerromme, mitä kasvatustieteilijät työssään tekevät, oppivat ja osaavat. Tuloksia voi lukea esimerkiksi SPECIAn julkaisusta 1/2010 Yksi tutkinto – monta uraa, kasvatustieteen maisterin työelämäosaaminen valmistuneiden ja työnantajien silmin. Kasvatustieteilijöiden tehtäviä ja taitoja on lueteltu myös kasvatustieteilijän osaamiskortissa.   

Joku voisi nostaa kätensä ylös ja sanoa, että eihän se nyt ihan nappiin mennyt: tähtäsit HR-tehtäviin ja kirjoitat parhaillaan ammattijärjestön työntekijänä. Totta, ensimmäinen työpaikkani ei ollut sitä, mitä suunnittelin. Se on sitä harvoin. Mutta juuri se on kasvatustieteiden opiskelun paras puoli, ja Petteri Luukkainen tavoittaa sen mielestäni erinomaisesti pro gradunsa nimessä Yksi tutkinto – monta uraa. Kasvatustiede ja kasvatustieteellinen tutkinto sallii suunnanmuutokset ja se antaa useamman kuin yhden mahdollisuuden valita ammatin toisin. Se ei ole kaikissa tutkinnoissa yhtä helppoa.

Mikko Lehtonen

Ps. Tiesithän, että palkkaukseen ja työehtoihin voi vaikuttaa ennen kuin allekirjoittaa henkilökohtaisen työsopimuksen – esimerkiksi kysymällä neuvoa palkkatasosta omalta ammattijärjestöltä. Voit tarkistuttaa meillä myös työsopimuksesi. Ethän epäröi olla yhteydessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti