Monikulttuurisuutta ja hyvää mieltä

Niitä on yliopiston ilmoitustauluilla. Niitä on tullut sähköpostiin. Niin siis mitä? Niitä viestejä, joissa kysytään olisiko sinusta siihen. Siis mihin? No vapaaehtoistoimintaan.

Tampereella on lukuisia maahanmuuttajataustaisia oppilaita, jotka tarvitsevat apua läksyjen tekemiseen ja kokeisiin valmistautumiseen. Tämän vuoksi Tampereen kaupunki koordinoi läksykerhotoimintaa, jonka ideana on, että yhdestä kolmeen oppilasta ja vapaaehtoinen tapaavat oppilaiden koululla kerran viikossa ja työstävät koulujuttuja tunnin ajan. Läksyapu on tärkeää, sillä kaikilla ei välttämättä ole kotona ketään, joka puhuu suomea, saatikka auttaisi kotitehtävissä. Läksykerhon vetämistä voi siten ajatella myös isosiskona tai isoveljenä toimimisena. 
 
Olen vetänyt läksykerhoa tämän vuoden alusta ja voin suositella sitä lämpimästi kaikille, jotka ovat vähääkään kiinnostuneita toiminaan monikulttuurisuuden parissa. Ajanpuute on selitys numero yksi aina kaikkeen (myös minulla), mutta kun kerralla rykäisee ja sopii tapaamisen kerhokoordinaattorin kanssa, voi jo seuraavalla viikolla olla läksyapuna. 
 
Pääsääntöisesti läksykerhon vetäjiä tarvitaan alakouluihin, mutta myös yläkouluihin. Kerhonvetäjän tehtävä ei ole opettaa uusia asiasisältöjä vaan kerrata asioita ja auttaa tehtävissä. Ei siis haittaa, jos omasta peruskouluajasta on vierähtänyt aikaa tai joku tietty aine ei ikinä kuulunutkaan omiin vahvuuksiin. Hiljattain pääsin kertailemaan mitkä olivatkaan muutto- ja mitkä paikkalintuja ja miltä kukin lintu näyttää. Voin kertoa, että jouduin tukeutumaan tekstikirjaan useimman tirpan kohdalla. 
 
Voi sitä oivaltamisen iloa sekä minun että oppilaan, kun joku hankala käsite on saatu avattua tai uusi asia opittua. Rauhoitettu kieltämättä kuulostaa samalta kuin rauhallinen, mutta ei silti tarkoita liikkumatta paikallaan olevaa. Välillä tulee törmättyä myös kielemme epäloogisuuksiin. Miksi sanotaan ympäristötiedon tunti ja välitunti, kun toinen kestää 45 minuuttia ja toinen 15 minuuttia? Kuitenkin näiden kahden ”tunnin” yhteiskesto on vain 60 minuuttia! Toisinaan koulupäivän päätteeksi pitämäni läksykerho käy oppilaille raskaaksi, joten loppuajasta harjaannutamme sanavarastoa pelaamalla Aliasta tai hirsipuuta. 
 
Läksykerhon vetämisen aikaansaamien kokemusten, tunteiden ja kysymysten kanssa ei tarvitse jäädä yksin, sillä kuukausittain on mahdollisuus osallistua tapaamiseen, jossa näkee toisia kerhon vetäjiä. Joka kerta paikalla on myös alan ammattilainen, joka kertoo työstään ja kokemuksistaan sekä antaa vinkkejä kerhotyöhön. Olemme kuulleet muun muassa siitä millaista on opettaa luokkaa, jossa on useampi maahanmuuttajataustainen lapsi ja millaista on erityisopettajan työ. 
 
Läksykerhon vetäjänä toimiminen on mukavaa yhdessäoloa, joka opettaa puolin ja toisin, minkä lisäksi siitä saa arvokasta työkokemusta ja halutessaan myös opintopisteitä. 
 
Mikäli kiinnostus heräsi niin ota hetkeäkään epäröimättä yhteyttä kerhokoordinaattori Sirkku Rimpiläiseen joko soittamalla numeroon 0400-226755 tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen sirkku.rimpilainen@koulut.tampere.fi.


Keväisin terveisin Johanna Miettinen

Varoitus: Vapaaehtoistyö voi lisätä tyytyväisyyden ja onnellisuuden riskiä. 

 

1 kommentti:

  1. Hei! Itse olin myös kaksi vuotta vapaaehtoisena kyseisessä läksykerhossa ja voin suositella kaikille! :) Hyvää kokemusta ja voi avata uusia näkökulmia.

    VastaaPoista